heart-brain

Soms kun je ergens niet meer onderuit. Achter de rationele, resultaatgerichte manager zit vaak een gevoelig mens. Hoe rationeler de manager acteert, hoe gevoeliger zij/hij lijkt te zijn.

Het is misschien niet helemaal ‘evidence-based’ volgens de gangbare wetenschappelijke norm waarin statistisch ‘bewijs’ zo cruciaal wordt geacht, maar wij zien het bijna elke dag in onze praktijk. De opgebrande en uitgebluste managers die hun gevoel al in hun vroege kinderjaren buiten de deur hebben gezet en zichzelf al die tijd overeind hebben gehouden met aangeleerd ‘rationeel’ gedrag. Die zich hebben verschanst achter een muur van denken en doen, en die op snel resultaat jagen, opgejaagd als ze zijn door de druk van het presteren en steeds meer winst moeten maken.

Ze gaan problemen te lijf met hun hoofd. Ze negeren hun gevoel, of herkennen dit niet, onbekend terrein als dit voor ze is. Niet dat nuchtere, koele en rationele analyse niet goed zou zijn. Op zich is dat juist heel goed. Maar analyses en zogenaamd ‘rationele’ beslissingen zijn al te vaak gekleurd en beïnvloed door verdrongen en onbewuste emoties. Waardoor ze uiteraard allerminst ‘rationeel’ genoemd kunnen worden.

Zijn deze managers als gevoelloze wezens geboren? Nee, natuurlijk niet. Integendeel, hoe meer ze zich in hun hoofd hebben teruggetrokken hoe gevoeliger ze in wezen zijn. Dit zijn juist vaak de gevoelige kinderen geweest. Hoe gevoeliger het kind hoe sterker het de noodzaak voelt om zich tegen zijn gevoeligheid te beschermen. Het schakelt zijn gevoel uit door zich te verschansen in zijn hoofd of te storten op het leveren van prestaties.

Voor deze managers gaat een heel nieuwe wereld open als we ze in hun gevoel brengen met de verbonden ademtechniek Ademflow! “Wow, dit had ik niet verwacht!” of “ongelofelijk!” zijn vaak gehoorde reacties als ze uit hun ademtrance, waarin ze na een reis door hun onderbewustzijn in contact zijn gekomen met hun essentie, ontwaken. Dan pas voelen ze wie ze in werkelijkheid zijn. En dat is….”heerlijk, geweldig, ongelofelijk, een eye-opener, bevrijdend, een ware verademing!” om nog even wat veel gehoorde termen op te sommen.

Soft of zweverig, of niet ‘evidence-based’? Ik dacht het niet. We hebben dit mechanisme bij honderden managers gedurende een periode van veertien jaar waargenomen. Dát is voor ons ‘evidence-based’ genoeg. Daar hoeven we geen statistische analyses op los te laten.

En dan nog iets: als het aangeleerde rationele gedrag in balans wordt gebracht met de natuurlijke gevoeligheid – door de weggedrukte en zeer belemmerende emoties op te ruimen en te transformeren met de Ademflow techniek – komt de ware mens achter de manager weer tevoorschijn. Dan kan hij transformeren van een manager ‘die de dingen goed doet’ naar de leider ‘die de goede dingen doet’, met een goede balans tussen hoofd en hart, oftewel tussen ratio en gevoel.

Zie hier voor meer info over Ademflow.